onsdag, mars 28

Det är det där med lite mat och mycket alkohol

Under en trevlig lunch i lördags fick vi tipset att gå till ett litet ställe i Nyhavn och äta på kvällen för där får man blanda sin egen Irish Coffee. Där möts vi av en stilig kvinna i oklanderligt oskrynklig vit hovmästaroutfit. Hon rekommenderar ett glas Champagne med lavendelsmak [What?] och vi nickar. Här borde ni vara observanta på att jag och champagne inte är en perfect match. Sen kommer vår söta servitris och rekommenderar ett vin och vi säger att det låter bra. Och plötsligt står ett glas vin och ett glas champagne framför mig. Jag beställer den enda maträtt på menyn utan kött, en fisk. Och det är den minsta fiskbiten, upplagd på utskurna potatistärningar och bredvid två små rondeller en med pepparrotsnågonting och den andra vet jag inte och runt den lilla fisken är det utsirlat en mörk sås. Och jag börjar nästan fnissa när jag änker på min militärlillebror som snabbt skulle konstaterat att det där inte är riktigt mat och att han inte skulle bli mätt. Men det är gott och säkert den dyraste lilla fiskbit jag någonsin ätit. Sen beställer vi in den där Irish Coffeen som man ska blanda ihop själv. Och jag förstår plötsligt grejen med restaurangen. Lite mat, mycket alkohol. Då blir gästerna glada. Och Irish Coffeen blev bra och det var ju därför vi gick dit. Så mission accomplished.

10 kommentarer:

Johannes sa...

Jag måste tyvärr meddela att det här mer och mer börjar likna en sån där mode/mat blogg istället för en gnällblogg om golgatavandringen för en slitande jur. stud. ;)

A. sa...

Fan... ett sånt ställe skulle jag gilla. Kan ändå inte äta om jag dricker alkohol.

Ett steg mot Kramers pizzeria "where you bake your own pie" :-)

Lill-Krizan sa...

Jag har två kommentarer:

1. Ta inte illa upp nu, men klär du verkligen som vegetarian? Du känns lite malplacé. På ett gulligt sätt.

2. Erkänn att du googlade på/slog upp uttrycket "mission accomplished" innan du vågade publicera det i bloggen!

S sa...

Johannes - Nu tycker jag att du är orättvis. Det är ingen matblogg, isåfall är det en spritblogg och det är en annan sak. Observera att jag la in ordet outfit till din ära.

a - Hahaha! Jag älskar det avsnittet. Och japp, du skulle gillat det. Fokus låg på alkohol.

Lill - Eftersom du är så artig i dina kommentarer ska jag svara, trots att jag tycker att det känns lite obehagligt.

1. Jag klär som vegetarian. Men jag äter fisk. Så jag är fusk.

2. Ja. Du har rätt. Jag kollade upp accomplished. Men hade stavat rätt. Men ja, jag kollade. Dammit. Vad säger det om mig, mr hobbypsyklolog?

Lill-Krizan sa...

Det säger bara att du är lika cool som jag. Använde också det uttrycket för ett tag sen, och ja, jag wikipediade det noga innan.

Ska vi kalla det sunt förnuft?

Chris sa...

det låter väldigt charmant, fröken. väldigt. jag har missat hela nyhavngrejen, men dock. puss!

Linnea sa...

Haha, håller med Johannes, säger jag som för närvarande befinner mig i det välkända ångestkoma som endast en fyratimmarstenta med essäfrågor kan framkalla. Men kanske är det så att Golgatavandringen tar slut nån dag, att vi cashar in en jur kand, jobbet, pengarna och endast kan ägna åt oss mat och kläder. Och sprit. Mycket sprit.

Kristina sa...

Jag försvarar dig till fullo - jag är också fuskvegetarian! Och den lilla biten fisk som du fick får väl ändå anses som en vinst jämfört med dansk matlagning i övrigt. Den dryper av flottyr. Det finns förresten en champagnerestaurang i Köpenhamn också...

eff sa...

It's OK to eat fish, 'cause they don't have any feelings...

S sa...

Lill - Sunt förnuft. Eller lite av en nörd kanske?

christina - Mycket i Nyhavn är inte bra. Väldigt turistigt. Men det fanns solsken och öl. Så jag höll till godo. Torsdagslove!

Linnea - Mindre ångest. Har glömt hur det var att skriva tentor på juristutbildningen. Eller förträngt. Nu är det bara jag mot uppsatsen.

Kristina - du har rätt. konstigt att inte alla är smällrunda i Danmark. eller är det bara jag som vill äta alla kakor jag ser där.

Eff - jo. det har de ju. och usch.

 
Where The Heck Are You?