torsdag, oktober 26

Hur man tacklar en tenta

Det är det där med tentaresultat. Och lagen om allmän tröghet som gör att det blir ännu jobbigare än det behövt vara. Juristutbildningen har i alla fall kommit förbi systemet med att tentaresultaten anslås på en anslagstavla vid en viss tidpunkt, men några år drabbades vi innan det blev elektroniskt. Då blev allas olika tekniker för att ta reda på resultatet tydliga. Vissa köar och rycker på axlarna. Vissa smyger dit precis innan universitetet låser dörrarna för att kika. Andra stannar hemma och ber kompisar smsa hur det gått. När vi var blueberries inne på andra terminen gick vi förbi en sån där kö med juriststudenter som skulle kolla en tenta, det revs i listorna som hängde där och folk hittade sina resultat och mumlade yes eller vafan. Och så kliver tre barbietjejer fram och de två första drar med pekfingret över listan och asså, yes....herreguuuuud och sen kliver den tredje fram och drar med fingret över listan och stannar upp stirrar drar med fingret över listan och stirrar rakt in i pappret med siffor och plötsligt det där tjuuuuuutet som får oss att hoppa till. Hon stoooooortjuuuuuuuter som ett ånglok, visslar och piper och de två andra skuttar till men drar sedan på given signal fram en kleenex och trycker den mot hennes ansikte och leder bort henne. Och där står vi och kan inte riktigt ta in det vi just sett, men någonstans i våra blåbärshjärtan klingar vidden av juristutbildningen och betygshetsen in.

Och i augusti skrev jag min sista juridiktenta, men idag väntar jag på ett resultat för den där tråkiga hemtentan. Och känslan är inte stå framför avgrunden, mer riskera att trilla ner från klätterställningen.

6 kommentarer:

eff sa...

Intressant det där, faktiskt. Jag har aldrig kört en tenta jag trodde jag tagit. Det omvända har hänt ett fåtal gånger, men allt som oftast har jag vetat när jag stegat ut ur tentasalen. Inte betyget kanske, men definitivt bu eller bä.

Jag minns knappt om vi hade papperslistor för tentaresultat när jag var ny på Uni. Har för mig allt gick via Ladok och mail från första början.

S sa...

Det är ju skitsvårt. Jag har ingen känsla för om jag essat eller inte. Tror det har med prestationsmonstret att göra, att jag tror att allt är skit.

Papperslistor är djävulens påfund. Det är en papperslista jag måste titta på för att få veta detta resultatet. Känns sådär att åka genom hela stan bara för det.

eff sa...

Det där monstret är ett tveeggat svärd...

S sa...

Du har rätt.

eff sa...

Det gäller väl att du lär dig när det är vettigt att ta fram svärdet och när du lugnt kan låta det stå kvar i hörnet eller var du nu förvarar det.

Typ. Låter lite som jag dikterar hur du bör leva. Lite osnyggt kanske.

S sa...

Under sängen. Men jepp, det är som det är, du är en klok man.

 
Where The Heck Are You?