fredag, oktober 27

Vissa saker är så enkla, när allt annat är så svårt och You had me at Hello

Möter mina darlings igår och är fortfarande helt pluggvimmelkantig när vi kryssar mellan pölarna bort mot fiket. I med ett paraply i handen och C med mobil i handen och jag som en liten pansarvagn i täten. Vi pratar om utgång och bilden av bokberget på mitt soffbord är knivskarp. Det finns inte en chans att jag hinner läsa allt jag borde. Så de tre sista dagarna ska jag välja ut det som jag tycker borde vara viktigt. Och det är fan inte fiskepolitiken. Eller? Nej, den hoppar jag över. Vi sitter vid bordet längst in och ser hur mörkret viker ner över S.t Göransgatan och hur det droppar från markiserna, stora vattenbomber faller mot marken och blir ett dripp eller dropp i pölen nedanför. Och vi pratar om Stockholm och hur man vet när saker är rätt och kommer fram till att det vet man nog aldrig. Rätt jobb. Rätt bostad. Rätt person att kalla kärlek. Kraven som en skyrocket uppförbi Stadshusets krona. Du kommer veta när han står där. Kanske är det inte svårare än så.

4 kommentarer:

ajja sa...

det är nog så.. man vet när man vet och har fått hamna rätt.. där man ska vara.. jag hoppas att det är så

eff sa...

Det är en paradox alltihop.

Dock tror jag att du kommer glömma kravlistan ganska fort i första skedet när det väl slår till. Det är som när Columbus skulle segla till Indien. Alla trodde det var öppet vatten hela vägen, men se där fanns en hel kontinent. Och kartorna fick ritas om. Man vet vad man vet tills man får reda på mer. Då och då tror man att det är hav man borde stöta på, och så är det Hispaniola, men man kallar det Indien.

S sa...

Ajja - Det hoppas jag också.

Eff - Det där med man vet vad man vet tills man får reda på mer. Hehe. du är så klockren ibland. Alltså får man go with the flow. Typ.

eff sa...

Ungefär så. Du kanske tror att du vet vad du letar efter, men sannolikt är det inte alla egenskaper på listan som måste uppfyllas för att du ska falla hårt. Och en del egenskaper kommer du upptäcka att du inte hade på listan men de spelar stor roll ändå.

Det är ju så med listor över egenskaper... Man får aldrig med sättet du äter cornflakes på, eller om du tar på dig högra eller vänstra strumpan först eller sättet du svär på. Och det kan spela roll också. Eller så är det något annat som fäller avgörandet.

Man vet liksom inte.

 
Where The Heck Are You?