tisdag, januari 8

När saker aldrig mer blir som de en gång var.

Tre eller två års sluten ungdomsvård. Det diskuteras om det är ett tillräckligt straff? Är det egentligen inte straff nog att leva med vetskapen att man sparkat någon till döds? Det trumpetas om strängare straff och morddomar just nu. Det ger inte föräldrar en saknad son tillbaka. Det hindrar inte sparkarna som utdelades. Det finns ingen ursäkt för det som hänt, men det går inte heller att förklara det genom att förvandla de tre nu dömda pojkarna till monster.

4 kommentarer:

A. sa...

Straff nog att veta att man dödat någon. Inte enligt mig. Det kräver att personerna har någon form av rationellt tänkande som jag tror saknas om man ställer sig att sparkar på någon som ligger, skjuter någon etc...

Redan där visar det sig att personen antagligen saknar vissa spärrar som krävs...

Däremot tragiskt som fan. Och fängelse har väl sällan visat sig vara en bra metod för att få folk avskräckta för att begå andra brott.

Men enligt mig nej. Skulle straffet för bankrån vara ånger då också?

"...jag är ledsen och ångrar mig men rik som fan..." Nepp. Köper inte det resonemanget...

Sen att personerna förvandlas till monster är naturligtvis inte rätt heller. Men det har väl mer med oss som människor, våra rädslor, press etc att göra? Alla har ett val. Se på dem som monster eller inte. Precis som de en gång stod inför ett val.

handlingar har tyvärr konsekvenser...

S sa...

Jag menar självklart inte att de inte ska straffas juridiskt och att det är tillräckligt att de ångrar sig. Däremot har jag svårt att se att strängare straff skulle vara lösningen på något. Och att leva med vetskapen att du har dödat någon. Det blir inte mycket värre än så.

Tror du har rätt. Monsterstämpeln handlar om vi och dem. Önskan att dela upp människor i kategorier för att få saker att bli begripliga.

Det där var nog fö den längsta kommentar du någonsin skrivit här. ;)

A. sa...

Ja, det var långt... Ibland chockar jag :-)

S sa...

Jag gillar alltid när jag får fundera lite över vad jag egentligen skrivit och vad jag egentligen tycker. Så jag uppskattade det.

 
Where The Heck Are You?