tisdag, februari 27

Att ta ett steg bort för att kunna komma närmare igen

Ännu mer snö. Vitt fluff i träden. Men somnar inte om, utan går upp och kokar kaffe. Det är dags. Jag vet. Plockar fram ett tomt word och kluddar in propositionsnummer, rapporter från BRÅ och Rädda Barnen, utredningar, betänkanden och titlar på böcker. Sen öppnar jag den där mappen där uppsatsen bor och där finns 14 sidor av någonting. Snickrar en innehållsförteckning och ett försättsblad och strukturerar upp med kapitelrubriker ovanför vitt tomrum som ska fyllas med ord. Sen kokar jag mer kaffe. Ser att mamma mailat. Det var länge sedan du hörde av dig. Jag vet. När jag längtar hem som mest hör jag av mig minst. Kanske för att inte bli påmind om den där andra världen med luddiga hundar, småbrorsor och kaffebryggarputter och promenader vid havet tills kinderna blir röda och det känns som jag har is i ögonfransarna. Men jag hör av mig ikväll. Jag lovar. Läser SvD och nästan automatiskt registrerar jag att våld mot barn ökade under 2006 och jag funderar på om det kanske ska med i uppsatsen och från rummet bredvid sjunger Edith.

Non, Rien De Rien, Non, Je Ne Regrette Rien
Ni Le Bien Qu`on M`a Fait, Ni Le Mal
Tout Ca M`est Bien Egal

7 kommentarer:

ajja sa...

Du längtar också alltid bort.. Undrar vad som liksom blev brottstycket som gjorde att vi började med att alltid längta bort från där man är.

Jonas sa...

Lyckos dig som har fått se Ed Harcourt live!

Kristina sa...

Åh, denna längtan. Men det kommer att gå utmärkt för dig, jag lovar. Särskilt med den låten i bakgrunden, låten som mitt alter ego La Mome Bijoux alltid lyssnar på. "Kvinnan" jag är när jag kommit hem lite för sent, levt lite för vilt, druckit en aning för mycket, flirtat med kända och okända, men som inte ångrar något. Det kan man också längta efter.

Chris sa...

man ångrar väl mest saker man inte gjort, men ibland undrar jag. jag borde inte ha gjort så.

S sa...

ajja - Fan. Du har rätt. Det är som du skriver. Inte det att jag längtar till ett visst ställe. Det är det där att längta någon annanstans. Har kanske att göra med att jag har svårt att bara vara där jag är. Här och nu. Träning behövs.

Jonas - Kul att du svände förbi här. Behöver jag säga att han var grymt bra. Såg honom på Hultsfred för en massa år sedan också och sen i Stockholm då.

Kristina - Jag tänkte på dig när datorn började spela den. Det måste gå utmärkt. Helst mer än utmärkt. Det behövs mycket Mome Bijoux i februari!

christina - Jag har nog oftare ångrat saker jag inte gjort än saker jag gjort. Men kanske hade jag ångrat mig om jag gjort sakerna jag ångrat att jag inte gjort. Möjligt. Försök att ångra så lite som möjligt, finaste.

ajja sa...

träning är svin svårt. Jag är rastlöst som ett troll just nu. Skulle kunna ge vad som för att få vara med vännerna.. Och dom är ö v e r a l l t utom här i stan. Och så har det nog alltid varit. Det har alltid verkar roligare där jag inte är...

S sa...

ajja - Ny stad. Inga rötter just där. Är alltid tufft. Men du kommer fixa det helt glimrande och hitta nya favoritgator och platser. Och kanske är just det platsen där man inte längtar bort. Och då vet man kanske att man hittat rätt?

 
Where The Heck Are You?