fredag, november 24

Den vilda bebin-prao på Waynes

Att känna igen min plats i bibblan är enkelt. Jag bygger bokhögar. Höga bokhögar. Då krävs först en lång lista med alla möjliga böcker om neutralitet, krig, suveränitet, internationella relationer, internationella organisationer och Sveriges positioner. Och igår var jag till och med rätt klädd för att bära böcker. Sköna jeans, converse, tshirt och randig halsduk. Som en liten mysjurist smög jag omkring bland hyllorna och när jag hittade någon av böckerna jag letade efter så travade jag den på högen i famnen. Sen släpade jag allt till min plats och läste och valde bort och skulle kopiera det jag inte fick låna hem och förra gången fungerade inte mitt konto trots att biblotekarien förklarade att det var absolut inget fel, det kunde hon se, men att det var märkligt och självklart var det samma sak igår med login error och det slutar med att jag får ta med boken ut genom larmbågen med en biblotekarie i släptåg och sen med mitt körkort i pant hos henne smita iväg och kopiera i de gamla maskinerna som funkar. Min väska är tyngst någonsin och jag får lyfta ur de två tyngsta böckerna för att det känns som min axel ska gå ur led. Fikar med L på Waynes där det är Prao:ens Dag. Alla i kön tittar med förvåning på det som händer bakom disken. Det luktar bränt från köket och de tre i personalen rusar omkring bakom disken som vilda bebin höns och ibland gör alla inget och ibland gör alla allt. Och den gamla damen kommer tillbaka till disken och påminner om att de ska fylla på vatten säkert tre gånger och de ropar javisst och fladdrar vidare och när hon kommer tillbaka för en fjärde gång tar hon tag i den ena i personalen och VATTEN? och hon tittar upp och kastar sig ner på golvet och börjar ösa i is och gurka i tillbringaren tanten ställt på disken. Under tiden skuttar de andra praosen över henne typ som man hoppar bock och när vi fikat går vi mot Hötorget och möter en man med långkallingar, kalsonger och slängkappa som glatt trudeluttar när han passerar oss och när jag kommer hem lägger jag mig i fåtöljen och känner mig en smula lobotomerad.

8 kommentarer:

eff sa...

Den där snubben i långkallingar, jag är avundsjuk på att du fick se honom och inte jag. Grymt avundsjuk.

S sa...

Eff, no need to be. Jag svär.

Felicitas sa...

*erase that picture* ;)

eff sa...

Jo, verkligen. Du inser bara inte det vackra i upplevelsen. Man möter ungefär en kvintiljon människor i jeans och någon form av tröja varje dag, men i princip aldrig någon i slängkappa och långkallingar.

Det är ju fantastiskt.

S sa...

Gumman, no shit. Tror min näthinna sprack.

Eff, du kommer inte tro det, men idag möter jag honom igen. Denna gången på frdhemsplan. Idag i shorts. Men samma mantel.

Och jag vet, du har rätt. Någonstans vet jag det. Men igår blev det för mycket av det vackra. Kanske möter jag honom imorgon igen.

It´s a sign.

Johannes sa...

Blogga mer.

eff sa...

Kom tebax nurå...

S sa...

Anything for you. ;)

 
Where The Heck Are You?