torsdag, september 7

Jag rekommenderar att ni äter chokladtårta i Gamla Stan

Igår övertalade M mig att följa med till Gamla Stan. Ett tydligt hösttecken är att turistmängden mattats av. M skuttade före och kom, kan vi inte kolla på tavlorna och vad tycker du?. Jag skakar på huvudet och är den inte lite väl deppig. Sen hamnar vi på ett fik på en tvärgata och de har ALLT i kakväg. Och jag drabbas av total oförmåga att välja. Citronpaj, äppelpaj, frukttårta, kladdkaka, morotskaka, chokladkaka, nötkolakaka, muffins, blåbärspaj, hallontårta. Tjejen bakom disken tittar fram bakom berget av kanelbullar och vill du ha lite tips? och jag nickar och hon frågar om jag gillar nötter och om jag gillar choklad och jag nickar. Då kommer du gilla den här, det vet jag, ler hon och ställer en bit chokladtårta på brickan.
Så där sitter vi sen på kullerstensgatan vid ett fikabord och jag tänker att jag vill inte ha höst, inte nu och säger att hon hade rätt, kakan är helt underbart god, men lika nyttig som att äta en hel Alladin-ask. Och M tittar på mig med uppfostrarblicken och:
-Sluta nu. Sluta. Kaka är bra för dig.

4 kommentarer:

eff sa...

Sitter och smådreglar. Hm.

S sa...

Det är väl värt ett besök. Kaffet var sådär, men the cookies. Damn.

eff sa...

Så länge mjölken eller saften duger gör det inget. Kaffe, förstår mig inte på kaffe.

S sa...

Då är det ett ställe du kommer gilla.

Jag förstod mig inte heller på kaffe innan jag började dricka det. Underligt det där.

 
Where The Heck Are You?