torsdag, december 20

Hon nådde mig på ett sätt få personer når mig.

Har lyckats jobba bort en hel del från skrivbordet och dagen inleddes med beröm.
-Det var ett mycket bra protokoll du skrivit.
-Va? Tycker du? (Varför säger jag så? Jag blir så trött på mig själv.)
-Ja, mycket bra.
Några koppar kaffe på det och några fler akter ut genom dörren. Så när jag går från jobbet är jag på bra humör. Sen en trevlig fika och jag får min första julklapp. Tappar hakan när tjejen bakom disken torkar av kakfatet med samma disktrasa som hon torkat disken och borden med. Iiiiih. Bestämmer mig för att snabbköpa en julklapp innan gallerian stänger kl 20. Fortfarande mer harmonisk än jag varit någon gång under november-december. Tar en nummerlapp och väntar. Det finns två expediter. En tjej med toppluva står och får hjälp av en av dem. Den andra expeditens kund blir klar och mitt nummer ropas upp och en tjej framför mig säger oj, jag tog ingen nummerlapp och jag säger att det är okej att du går före mig, du var här först. Fan vad jag ska få ångra det. Toppluvan som då stått med sin expedit i en evighet skall ha två påsar i en cellofanpåse som present. Hon velar fram och tillbaka. Ber expediten lägga påsarna på ett annat sätt. Väljer sengångarsakta ut två små chokladbitar som hon också ska ha i påsen. Expediten ler alltmer krampaktigt. Nej, vänd den påsen lite mer, så man ser etiketten. Expediten vänder påsen en millimeter. Nej, nu hamnar ju chokladbiten bakom påsen. Expediten plockar upp chokladbiten. Ungefär här tappar jag min harmoni. Nej, jag kanske borde ha den inslagen i ett paket istället. Expediten har slutat le. Jag inser att jag får vänta tills tjejen jag släppte före är klar. Och det blir hon efter kanske fem minuter. Nej, jag ska nog ha den där påsen i alla fall. Toppluvan går mig så sjukt mycket på nerverna att jag blir förvånad. Jag kan hantera crazy people i telefon i en evighet och med jordens tålamod gå igenom preskriptionsreglerna igen och igen och igen. Men jag vill nästan omedelbart be Toppluvan dra åt helvete. Jag köper min julklapp och när jag går är Toppluvan i full fart med att förklara för expediten att hon borde använda en såndär rolig sak man liksom klämmer fast på snöret och sen drar och då strimlas snöret och det blir ju mycket finare än att bara krulla snöret med en sax.

7 kommentarer:

Felicitas sa...

Hmm... Jag antar att du är glad när människor inte når dig riktigt lika fullt ut... ;)

KRAM och GOD JUL!

Och f*n ta dig om du jobbar bort hela julen!! ;)

Kristina sa...

God jul!! Säger som felicitas ovan; glöm jobbet om än för några dagar. Kram!

Ninde sa...

Åh! Snöres-terroristen! I min julkö klagade han på att saxen inte var så vass att snöret krullade sig som han tyckte det borde..kan vi stämma honom på något sätt tror du? ;)

Ha en riktigt skön jul o vila ut ordentligt! :)

Björnen sa...

Våga inte ens TÄNKA på jobb under julen! Det är en order. Ha det gott och slappa lagom mycket.
God jul och kram!

S sa...

felicitas - Något åt det hållet. Att nå är väl egentligen positivt - att gå på nerverna borde jag skrivit.

KRAM Sötnos!

Har du spionerat och sett mig fylla väskan med böcker i bibblan och sen ta hissen ner och åka hemåt?

kristina - God Jul finaste du, jag lovar. Några dagar ska vara het jobbfria. Men så har jag några spännande böcker med mig hem som Kausalitet, Civilprocessen och Skadeståndsrätt. Kram!

ninde - Jag skrattade när jag läste ordet snöres-terroristen. Erkänn att du behöll din mistel i handväskan då! ;) Lova att du är ledig nu, så lovar jag. Kram!

Björnen - Iiiih. Nu blir jag skitnervös för jag har säkert tänkt på trafikskadeersättning minst två gånger sen jag kom hem.. :P

God jul och kramkram!

Anonym sa...

Är det olagligt att rycka av någon toppluvan och stampa på den? haha ;)

GOD JUL! :D

S sa...

ylwa - Haha! Japp. Ett litet ofredande. Kram

 
Where The Heck Are You?