lördag, juli 21

Tio elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååååd.

Har insett att en klocka är något jag måste skaffa mig. Har inte ägt en på flera år. Det har skapat en del besvärliga situationer. Särskilt vid tentor eftersom jag alltid var tvungen att lösa klocksituationen på något sätt. Jag har lånat av kompisar, skrivit utan klocka när jag haft god marginal, tagit med en liten bordsklocka eller vetat att salen har klocka längst fram. Det har funkat utmärkt utom på en tenta. The big one. The mardrömstenta. Also known as Väggen på juristutbildningen. Kliver in i salen och hamnar bakom en pelare. Helvete. Kan skymta ena sidan på klockan. Yes. Som har stannat. Här får jag nästan svindel. Fem timmar utan klocka. Hur ska jag kunna hålla ordning på tiden? Helvete. HELVETE. Då kan ni börja. Första frågan är omöjlig. Fan. Jag fattar inte. Känner paniken komma krypande och har ingen koll på tiden. Hur lång tid har det gått? Börjar med sista frågan. Gör klart. Tar en av de andra frågorna i mitten. Har det gått en timme? Mer? Inser när jag måste sudda att jag inte har något suddgummi. Överväger seriöst mitt val av karriär. Förklarar för tentavakten att jag måste hämta suddgummi, hon följer med. Återvänder till min plats. Skriv skriv. Prestationsmonstret studsar. Du ska inte blanka din första tenta nu. Skriv, skriv. Och jag vaknar upp ur min dvala och börjar kämpa ur mig svaren. Uppförsbacke. Motvind. Helvete. Då är det en timme kvar av skrivtiden. Fan, för mycket kvar. Och hela tiden i bakhuvudet medan jag löser de andra frågorna. Löser du inte första frågan får du inte Ab och det måste du ha. Jag kämpar, men känner mig som Don Quijote som slåss mot väderkvarnar. Då är det en kvart kvar av skrivtiden. Pressar fram ett svar på fråga ett. Lägg ner pennorna. Mår nästan illa av ångest när jag lämnar in skrivningen och funderar för en sekund på att släppa den i soptunnan istället för att sträcka fram den till tentavakten.
Jag fick Ab, men det var på håret. Och efter det höll jag envist fast i min strategi att aldrig blanka en tenta. Aldrig mer en tenta på juristutbildningen, men jag vill inte hamna i en situation i höst där en klocka känns avgörande. Så vad tror ni, är det här en klocka jag borde få i present av mig själv kanske?

9 kommentarer:

Felicitas sa...

Klassiskt elegant! En klocka man inte blir sådär trött på.. =) Ett tips är dock att köpa en klocka i titan! Håller längre, väger mindre (kostar mer).

S sa...

felicitas - Tyckte mest att den var precis som du skriver klassisk. Fanns så måååånga. Men då ska jag kolla vidare lite. =)

Björnen sa...

Fast kanske lite för klassisk? Om det var jag skulle jag nog tröttna ganska så snabbt på den. Fast du är ju inte jag, vilket nog är tur för oss båda... ;)

S sa...

björnen - Och du är ju inte jag. Vet inte hur det skulle gå om vi plötsligt skulle byta plats. Du kanske skulle gjort succé som mig?!

Jag tänker att den är just klassisk och därför kommer jag inte tröttna. Hm.. Eller? =)

Björnen sa...

Skall vi testa? Jag kan dyka upp som dig på din första arbetsdag. Det finns en viss risk att de märker lite skillnad, men man måste våga emellanåt!

Tror mer på något lite renare utseende, som typ denna:
http://www.sailgb.com/p/skagen_ladies_steel_watch_233sss/
Eller denna:
http://www.mondaine.com/all/pics/A660.30328.11SBB.jpg

S sa...

björnen - Jaaa, jag kommer vara så nervös. Så om du går dit första dagen vore det jättegulligt!!

Och så har du förslag på klockor? Jag tappade hakan lite nu. Tack!sbgzm

S sa...

Hehe, och där råkade bokstavskoden komma med.

Det är inget kodmeddelande. ;)

Björnen sa...

Haha! Är lite svag för klockor, så sånt surfar jag gärna runt efter för skoj skull.

Kom förövrigt just på att jag MÅSTE ha en sån här:
http://www.shinyshiny.tv/starck_watch.jpg
Det enda problemet är att de inte finns i svart i Europa, och att man inte kan beställa dem hit från deras amerikanska sajt.

Tur att du skrev det där om koden, annars hade jag väl funderat i någon veckas tid på vad du kunde tänkas mena. ;)

S sa...

björnen - Oj. Wow. Den var ascool ju.

Min klocksituation är inte löst än. Men lovar att visa dig sen, så får du säga att den är fin. ;)

 
Where The Heck Are You?