torsdag, maj 10

Det är sånt här som ger mig magsår.

12 kommentarer:

Björnen sa...

Nej! Du har väl back-up?!

ajja sa...

shit pitt. Hoppas att du har backup och sparat den på skiva eller vad som helst?!?! *svettas bara ja tänker på blåskärm*

Felicitas sa...

NEEEEJ!!! =( Om du inte har backup har du väl åtminstone det utskrivet sedan du skulle redigera?!??! Pissigt att behöva skriva om, men det FINNS åtminstone HOPPAS jag!!

S sa...

björnen - Jag har faktiskt backup. =)

Ajja - Den ligger i min mailbox och finns utskriven och...ja, jag har tagit det säkra före det osäkra den här gången. Ligger en fet hög med gamla utskrifter på skrivbordet. I fall att..

Felicitas - Den finns! Men jag fick en mindre hjärtattack igår. Och tappade fyra timmar skrivtid. Och vågar inte skriva mer på den datorn och det krånglar ju till saker.

Och han är ju fortfarande inte frisk, även om det efter att jag fått lite assistans igår gick att starta honom igen. Måste nog låta honom träffa en datasnubbe.

Camilla sa...

Känner tyvärr igen det där... Berätta gärna för mig om du lyckas luska ut hur man undviker att datorn hänger sig hela tiden ;-) Det är ett under att jag lyckas skriva detta utan att min skärm blir blå...:-(

eff sa...

Ljuva, ljuva BSOD!

S sa...

Cam - Jag vågar inte starta den, men gissar att den inte mår så bra just nu.

eff - Den hade inte ljuv effekt på mig i alla fall. Jag ville gråta. Det betyder att min dator är sjuk va?

eff sa...

I värsta fall kan det betyda att något är knas med RAM-minnet eller hårddisken. Det jag kunnat läsa mig till är att det inte är någon av de vanligaste feltyperna vad gäller just felkoden 0x0000007A.

Det är hur som helst dags att göra backup på allt du håller kärt, i förebyggande syfte.

Det behöver dock inte betyda att nåt är paj, det kan vara hicka i mjukvaran också. Om du har antivirus installerat, kör en ordentlig scanning. Om inte, installera ett. AVG och Avast! har gratisvarianter.

Lite kort sådär.

S sa...

eff - nu vill jag bara krama dig. trots att det inte låter särskilt bra. Har AVG, och ska köra en scan då när jag vågar starta den igen. och göra en backup.

du tror inte att jag behöver lämna den på reparation? (förstår om det är omöjligt att bedöma)

Och du, KRAM.

eff sa...

Svårt att säga. Fortsätter samma felmeddelande dyka upp hela tiden (även under/efter antivirus och så) är det definitivt tecken på att nåt inte är som det ska.

Om du lyckas göra en backup på allt som betyder nåt (inklusive mail och allt sånt) utan att den går ner sig igen, kan du alltid prova att använda återställningsskivan, om det följde med en sån med datorn. Du tappar ju alla inställningar, men operativsystemet och det blir fräscht igen, om det nu skulle vara felet.

Lyckas du inte göra det går det alltid att peta in hårddisken i en stationär dator och peta över all data den vägen, förutsatt att det inte är hårddisken i sig som är på väg till de sälla jaktmarkerna.

Fortsätter det knasa sig efter mjukvaruproblem uteslutits kan man nog slå fast med ganska stor säkerhet att det är något hårdvarumässigt. (Då sannolikt hårddisk eller RAM-minne, eftersom det verkar höra ihop med feltypen 7A.)

Hur gammal är burken?

S sa...

Den är ny, fick den i september, så typ åtta månader. Har låtit den vara nu, men ska göra en backup som du säger och eventuellt är det läge att köra en nyinstallation då.

Du, tack för att du tagit dig tid. Uppskattar det jättemycket. Kram.

eff sa...

Så lite så.

Åtta månader är inte speciellt gammalt, å andra sidan. Surfar du med Internet Explorer 6 eller en vettig webbläsare? Oavsett så är Firefox eller Opera att föredra, efter det IE7 och bara i absoluta nödfall IE6 (ja, den är så undermålig).

Kan vara värt att installera program som Ad-aware och Spybot Search&Destroy, för att få bort eventuella spywareinfektioner (det är inte alltid som anti-virus räcker, tyvärr).

 
Where The Heck Are You?