onsdag, april 11

Jag vet att många skrivit om det, men jag gör det ändå. Hellre ett inlägg för mycket om det här.

Gårdagens Uppdrag Granskning handlade om den idag 16 åriga flickan som år 2003 hamnade hos sin far i Vetlanda under de värsta av levnadsförhållanden. Något socialtjänsten i Vetlanda fick kännedom om genom ett flertal anmälningar om missförhållanden, men trots detta gjorde man ingenting. Socialchefen ber idag flickan om ursäkt. Pressmeddelandet från Vetlanda kommun kan vara det lamaste jag någonsin sett. Man blir ju mörkrädd över den flathet och totala brist på handlingskraft de ansvariga för socialtjänsten visar. I pressmeddelandet kan man läsa:

- Det är djupt tragiskt att vi inte förmått att uppfatta signalerna från”Louise” och hennes omgivning på ett bättre sätt, säger socialnämndens ordförande Ingemar Sturesson.

- Kritiken är befogad; nu i efterhand, när all information kommit i dagen, måste vi dessvärre konstatera att vi brustit i vår hantering, säger Ola Götesson, socialchef.

Självklart är det bra att de nu i efterhand inser att de brustit i hanteringen. Men att vifta med vit flagga och rulla över på rygg räcker inte. Man har haft ett ansvar. Socialchefen det avgörande. Självklart innebär inte ett ansvarsutkrävande att allt blir bra igen. Men jag kan inte se hur ledningen för socialförvaltningen skulle kunna sitta kvar. Vad skulle då krävas för att man ska anses olämplig som chef om inte detta gör det?

Den som vill läsa pressmeddelandet i sin helhet kan ta del av det här på Vetlanda kommuns hemsida.

9 kommentarer:

Björnen sa...

Bra talat!
Flatheten bland de styrande i samhället är alldeles bedrövlig. Alla skyller bort sig och ingen tar någonsin ansvar. Fy fisk för dem!


Nä, sorry. De där svärorden fungerar bara inte. Det känns på något sätt inte seriöst.

S sa...

Ett ton gigantiska skitfiskar! Minst.

Vad tror du om ett gammalt hederligt:
Fy fan? Jävla idioter? Hur i helvete..?

Björnen sa...

Försöker jobba bort de där svordomarna eftersom min beachvolleytränare tycker det. Poängavdrag vid svordomar säger hon. Sedan föreslår hon saker som fisk och äpple istället. Hallå? Personal?

Jag är helt inne på din linje. Det låter bättre med hederliga svordomar! Dessutom sitter de djupt inkilade i ryggraden redan.

S sa...

På ett sätt lite roligt att hon kämpar på med det där.

Men allvarligt; fisk?

Jag hade aldrig klarat det. Jag och idrott kräver svordomar. Genant men sant.

Björnen sa...

Det är det som är problemet: Man kan inte ta "fisk" på allvar. Och det verkar ju lite kontraproduktivt om hela beachvolleyhallen plötsligt skrattar åt en när det är högsta möjliga allvar.

Svordomar och sport är som sol och öl - de hör ihop.

S sa...

Haha!

Jag hatar när folk inte förstår att det är just Högsta Möjliga Allvar. För mig är sport allvarliga saker. Man ropar inte fisk och fnissar. Du måste helt enkelt se till att komma på en lösning på det där..

=)

Ninde sa...

Instämmer med föregående talare: "..Jävla idioter? hur i helvete...?

Tre ton rutten fisk åt kommunen för en strålande arbetsinsats (not).

Bra att han slutligen avigick iaf.

S sa...

Du har rätt, och självklart skulle han gå, fattades fan bara annat. Att han trodde att det skulle funka att sitta kvar säger tyvärr en del om hur han ser på sitt jobb..

Anonym sa...

Det är vidrigt! Tyvärr har jag blivit tvungen att se hur vissa socärenden sköts på nära håll, och jag vågar påstå att det är många barn som far illa pga okunskap och en vilja att inte se!

Björnen - Varför inte skrika "va i hevlete" och "nu jälvar"? Väldigt likt men inte är det väl svordomar? ;)

(wordver är "xxlajlam", kan det vara socialtjänsten man syftar på? extraextralarge ajsomfan vilka lama typer) ;)

 
Where The Heck Are You?