fredag, december 1

Darling December

December när man var liten var fastfrusna bildörrar. Att sitta i bilen med motorvärmaren på medan mamma eller pappa skrapade bilrutorna. De där flagorna snö som virvlade. Sen imman på insidan av vindrutan och stanna och skrapa mera. December var baka pepparkakor och ni måste ta mycket mjöl på bordet annars går det inte att lyfta över dem till plåten. Och de mest fulländade pepparkaksgubbarna tappade både armar och ben när man omilt fick skrapa över dem till plåten. December var lussetåg och att inte få vara tomte, men i alla fall slippa vara stjärngosse med den där struten som hängde och ibland gled ner över ögonen på Leo och skapade oro i Stilla Natt. December var att bli vald till Lucia och vara säker på att de brinnande ljusen i kronan skulle hinna brinna ner och ta eld i kransen eftersom alla sånger kändes timslånga. December var pulka och det går för fort och försöka bromsa med fötterna, men bränna rakt in i en snövall och få snö i vantarna och den där glipan mellan vante och overallens ärm där snö alltid lyckades komma in och sen dricka varm choklad ur termosmuggen. December var att få den där tidiga julklappen på morgonen och sedan vänta på tomten hela dagen och inse att tomten hade samma vantar som de som låg bredvid farmors frysbox. December var att se pappa hänga upp ljusslingan i granen och sen låta oss pynta den med allt som fanns i stora kartongen. En hippiegran, som idag skulle göra min stilmedvetna lillebror M mörkrädd. Kanske borde vi ha en sån gran i år igen.

7 kommentarer:

Kristina sa...

Åh, det låter precis som min barndoms december! Förutom att jag aldrig var ett luciaalternativ, utan alltid ett tomtealternativ. Hippiegranen finns kvar, men de senaste åren har jag tilldelats ljusslingeuppdraget. En ära. Välkommen efterlängtade december!

Chriss sa...

Det blir kallt i sthlm utan Sandra i helgen ; )

S sa...

Kristina - Hur lyckades du bli tilldelad ljusslingeuppdraget? Det är ju nästan heligt. Jag brukar nöja mig med att titta på när mina brorsor slänger upp allt pynt och sen plockar min stilmedvetna bror ner allt som inte passar.

Chriss - Det är jag och uppsatsen som dragit söderut. Ännu ett utkast ska mailas in på måndag, så teori ska byggas här nere. Tror att perspektiv is the shit. Hoppas.

Men när jag kommer tillbaka fylld med energi ses vi.

Felicitas sa...

Åh, ett sug av flashback ilade förbi.. Men jag har åtminstone gjort ett försök till att välkomna julen genom ett lussebak första advent till ära! ;)

S sa...

Sötnos, det var länge sedan. =)

Behöver jag avslöja att jag blev grymt sugen på lussebullar? Visst
är första advent så mycket bättre än november. ;)

Felicitas sa...

Längesedan, jag vet.. Men jag har faktiskt haft koll på dig via mobilen (där det tyvärr inte går att kommnetera) och kunnat följa dig ändå!!

Jag har alltså ögonen på dig även om du inte tror det, fröken.. ;)

Felicitas sa...

Och ja, jag lovordar december och blev väldigt glad när du påminde mig om att november tog sitt sista grepp om mig i torsdags.. =)

 
Where The Heck Are You?