fredag, november 17

Don Quijote, men inga väderkvarnar














Med siktet inställt på San Sebastian krånglar vi till sist ut bilen ur Zaragoza, men lyckas komma av helt åt helvete vilket innebär att vi efter att ha diskuterat om det kanske är bäst ändå att kör tillbaka och leta efter rätt avfart inne i stan bestämmer oss för att gå på känsla. Jag kan rekommendera att ni undviker just det. Så med Steve Millers Joker i högtlarna swischar vi nordost istället för nordväst. ...You're the cutest thing that I ever did seeI really love your peaches, wanna shake your tree... Och fort inser vi att vägen via Huesca är speciell. Det är bergigt. Som i Sound of music på flera ställen. Och det gör vägen till en serpentin. Och det är omkörningsförbud och jag drar efter andan när vi får möte med en lastbil i en kringelsväng. Men det är vackert. En stor sjö med nästan turkost vatten och små små byar som klänger på bergväggarna. Trinda vita får som nog snart borde skördas enligt Mr Pilot. Och ungefär i samma veva stannar han och tycker att det är dags att jag kör en stund. Tänker att vi kommer aldrig komma fram om jag ska ligga och snigla i 40, men bilen är lättkörd. Knakar i sexans växel så Mr Pilot hoppar till och man kör med kärlek, inte våld. Och när jag får möte på jordens smalaste bro med en lastbil biter jag mig i kinden. Sen närmar vi oss plötsligt Pamplona alldeles för fort och Mr Pilot läser i sin spanskaparlör och skickar sms till sitt span och har ingen fokus på vägen och plötsligt är de två filerna istället flera filer och trafiken är myrstack och de har lysande vägskyltar och folk racerbilskör och när jag helt säkert brutit mot ett antal trafikregler vaknar juristen i mig och vill inte köra mer. Overload på trafikkontot. Och istället sitter jag nöjd och tittar ut på de små byarna och väntar på att jag ska få se Don Quijote bränna förbi oss på Rosinante. Men jag väntar förgäves. Det finns inga väderkvarnar att slåss mot, bara vindkraftverk som dånar och kastar långa skuggor över vägen. Jag är säker på att Don Quijote hade velat slåss mot dem också. Och säkert vunnit.

Inga kommentarer:

 
Where The Heck Are You?