måndag, oktober 9

Och det är rewind en söndag i oktober på Rydsvägen

Sitter i bilen på vägen upp mot Linköping och okynnessmsar om de vita korna och skickar en filmsnutt med rubriken uttråkad jurist där jag gör bollminen [men vad fan ska jag kalla den] och får tillbaka no shit. Målet är IKEA för att ladda studentrummet åt lillebror T. Han bor där alla studenter bor nämligen i Ryd. Ett kast med liten boll bort från där jag bodde när jag pluggade där ett år. När jag öppnar dörren och ser det orangeröda golvet, postboxarna i trä och det nedslitna trappräcket i metall är det som att trycka på rewind. Och när jag kliver in i hans korridor rewindar det så det virvlar i kroppen. Likadant kök. Likadan korridor. Likadant rum. Där det krävs roomstyling för att knäcka känslan av beige.
Och jag minns när S kom direkt från england och jag borde i rummet längst bort och han knackade på glasrutan in till korridoren och jag fick gå genom hela korridioren för att öppna åt honom och det där leendet och skäggstubben och håret i oordning och fan, jag saknade dig honey, så jag åkte direkt ner och nu är jag här. Och hur det krävdes alla filtar när kylan rev i husknuten eftersom jag bodde i hörnrummet. Och cykel genom Ryd uppför märkesbacken och mellan husen och alla hade gamla cyklar med knirrande sadalar. Och hur jag saknade havet på våren och han hyrde en bil och tog med mig till en sjö och det var inte samma sak men tillräckligt för att döva längtan efter salt och vågmuller några veckor till.
Och när vi lämnar lillebror med alla IKEA-lådor och saker för att åka hör jag mig själv säga plugga lagom och var rädd om dig. Och grejen med Ryd är inte ytan, utan det man hittar bakom. Leta där.

7 kommentarer:

eff sa...

Bollminen?

Ryd blir vad man gör det till. Studentghettot är ju den mest levande delen av Linköping om man tänker efter. Om man bortser från jul- och sommarlov då. Då är det dött.

Felicitas sa...

Åh.. Jag tror att vi lever ett parallellt liv, i ett parallellt universum, eller nåt åt det hållet...

Jag var hos lillebror igår. Han började i Lund den här terminen och bor i en studentkorridor, typ ett kast med liten boll från där jag bodde.

Storasyster förmanar, uppmuntrar, talar för allt vad lagom heter och försöker att dela med sig av alla tips, trix och onödiga vetanden som dyker upp i hjärnan allt eftersom. Plugga flitigt, men plugga lagom... Engagera dig, festa och ha kul, men lagom... Stressa inte upp dig över tentorna, det LÖSER sig, men ta dem seriöst...

En storasyster som känner igen sig och återupplever Lund genom lillebror...

Åh!

S sa...

Eff - Hm. Well. Det var den bästa beskrivning jag kunde göra.

Du har som vanligt rätt, det blir precis vad man gör det till och jag hoppas han gör det till något bra och det tror jag också.

Felicitas - Underbart. Klart det är parallella liv. Vilket skönt sammanträffande.

Jag försöker kväva så mycket storasystrande som möjligt, men det är ju skitsvårt. Samtidigt hoppas jag att jag kan vara någon form av exempel, för hur man ska göra eller inte göra. ;)

eff sa...

Men jag fattar exakt noll. Bollmin? Boll som man sparkar på eller Grodan Boll eller Timo Boll den tyske pingisspelaren eller Uwe Boll den dålige regissören eller vad?

S sa...

Rund som en boll. Moget och mycket smickrade för ansiktet.

eff sa...

Hm. Jag förstår fortfarande inte exakt. Du får lägga upp den där filmen, hoho!

S sa...

Hahahaha!

Never.

 
Where The Heck Are You?