lördag, september 9

Jag - en förkyld melonsamlande dront

Blir alltid förvånad över hur ovuxen jag känner mig när jag kliver in i en mataffär. Lite sådär som att någon ska komma fram till mig och kolla ner i min korg och men lilla vän, det där kan du ju inte köpa, kom med nu så ska vi gå bort och hämta en stor påse med potatis som är riktig mat. Men frukt och grönt är en bra grund. Apelsiner, sallad, nektariner och så vänder jag mig om och där ligger de. Vattenmelonerna. Efter att ha jobbat i affär några somrar vet jag ungefär vad de väger 3-5 kg. Nej, det är för tungt, gnäller tråkjuristen i mig. Det är en vattenmelon, precis vad jag behöver, blir det omedelbara svaret. Hittar en ganska liten, som jag dunsar ner i korgen.
Och när jag lämnar affären och åker ner för rulltrappan till tunnelbanan kan jag inte låta bli att tänka på dronterna i Ice Age. Som sparat tre meloner för att klara istiden. Jag är en dront när jag är förkyld.

4 kommentarer:

eff sa...

Jag har aldrig förstått mig på vattenmelon.

S sa...

Men herregud. Försök igen..!

;)

eff sa...

Kanske borde det. Har inte förstått den varken som föda eller rent filosofiskt. Vissa frukter, som bappelsiner, är självklara. Men vattenmelon, den är klurig.

S sa...

Tycker att du ska ge den en chans, även om den är lite klurig. :)

 
Where The Heck Are You?