lördag, april 15

Fashion roadkill

Har haft sån shoppingabstinens i en evighet nu, så att få gå i affärer idag var mer än underbart. Mamma med tålamod bredvid. Hämtade cityshorts, som jag provade och amen, vafan...hur kan de vara för stora i midjan men lagom runt låren..nej, inte dem. Sen var det blusprovning. En rosa som var söt, men resultatet där blev ett par shorts [tänk skotsk gubbe] och en blå blus [tänk julgranskula].

Sen följde jeansdiskussionen. Mina acne som är ett år har använts så flitigt att de börjar bli slitna på knäna. Jag ä-l-s-k-a-r dem. Där ser ni att jag visst kan använda stora ord!

Så vi traskar till den enda affären här som har acne-jeans. Jag vet vad jag letar efter och hittar acne-jeansen på borden. Då hör jag en röst som skulle visa sig tillhöra Jordens absolut jobbigaste butiksexpedittant i 60årsåldern (JAJB).

JAJB: Kaaaaaan jag hjääääälpa till med nååååågot?
Jag: Nej, tack jag vill bara titta lite. (Fortsätter att gräva bland acnejeansen för att hitta min storlek.)
JAJB: Jaaaaaaaaaaaaaaa...(fårbräker) Acne är ju såååååå populära just nu!
Jag: Jo.
JAJB: Ja, de vann ju det där priset förra året...vad det nu var och ja, sen är det ju en fin modell du har där. Lite tunnare tyg och det passar ju perfekt till sommaren!!
(Och pekar på ett par jeans jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att bli sedd i levande.)
Jag: Mhm.
JAJB tar ingen notis om mitt ointresse utan maler på: Ja, det är ju en sommarmodell. Sen har vi ju den här som är så snygg! (Håller upp ett par svarta jeans med centimeterstora nitar i linningen)
Jag: (Tittar upp och försöker hålla min) Jo.
JAJB: De kanske vore något!??!
Jag: (Vet inte hur jag ska lyckas föra fram min åsikt utan att använda ordet skitfula, så jag hummar bara igen och fortsätter kolla bland acne-jeansen och hittar min storlek)
JAJB: Vi har ju så mycket fint i vår!!!! Så många underbara modeller.
Jag: (Får syn på ett par Filippa K och börjar leta efter min storlek)
JAJB: (Bränner runt bordet bort till ett annat bord och rycker upp något) De här är ju också så HÄFTIGA!! Med kortare ben och dragkedjorna längst ner.
Jag: (tittar motvilligt upp)
JAJB håller i kanske jordens fulaste jeans. Ett par svarta, men korta smala ben, dragkedjor längst ner och grön knapp i gylfen. Jag känner att jag måste se ut som en fågelholk. Min mamma rycker in och försöker med ett jag tror att vi vet ungefär vad vi letar efter.
JAJB: De är ju för KÄCKA, visst är de...och nu till sommaren!!
Jag: (tar ett par acne och filippa k-jeansen i famnen) Går det bra att jag provar bara de här?

Försvinner till provrummet och när min mamma kikar in mumlar jag att hon är ju inte sann och väntar i princip bara på att hon ska slita upp dörren och tvinga mig att prova en pepitarutig kjol.

Det slutar med att mamma köper båda paren till mig. Vuxenpoängen är obefintliga, men jag kommer ha grymt snygga jeans på mig ikväll.

Inga kommentarer:

 
Where The Heck Are You?