onsdag, augusti 22

Som en bank, du vet.

Springer ut på lunchen för att hämta takeaway och jag skulle ju ta med mig matlåda, men orkade inte och jag kommer bli ruinerad. Går till thaistället där jag var förra veckan för mannen bakom disken fick mig att le och thaimaten var helt okej. Han är där idag igen. Jag beställer och tittar ner och ser den handtextade skylten. Vi tar inte kort. Argh.
-Jag måste hämta pengar, jag kommer tillbaka.
Han lägger ris i en kartong samtidigt som han tittar upp.
-Inte stressa. Inte skynda.
Jag nickar och svänger ut genom dörren och skyndar mig så mycket jag kan till bankomaten och tillbaka.
-Jag sa ju inte skynda.
Han tittar på mig och ler och tar emot pengarna.
-Har du inte pengar med dig, betala nästa dag. Bara kom förbi. Som en bank, du vet.
Jag kan inte låta bli att le.
-Tack, vad snäll du är.
Han ser nöjd ut och jag gissar att han känner på sig att han fått en stamkund.

3 kommentarer:

Felicitas sa...

Det är ju helt underbart!! Sådant tror man bara existerar hemmavid, där alla känner alla.. =)

S sa...

felicitas - Han var på riktigt. =)

Anonym sa...

Man blir så himla glad av snälla människor i den här smått knasiga världen :D

 
Where The Heck Are You?