tisdag, maj 15

När verkligheten är nattsvart.

Nu har jag läst den omtalade domen. Fick låna den på en fika idag. Du får den inte förrän vi ätit klart, du kommer bli så jobbigt arg. Men det slutade med att jag fick den och kunde inte äta min räk/avokado-sallad. Jag ville läsa domen innan jag skapade mig en åsikt. Och nu har jag en, byggd utifrån argumentationen i domen.

De två "krogprofilerna" friades från våldtäktsanklagelser, trots att tingsrätten finner det bevisat att hon tvingats till samlag och med samlag jämförlig handling. De har saknat uppsåt. De har helt enkelt inte förstått. Trots att de skadat henne, vilket även framkommer i den tekniska bevisning som presenteras. Varför har inte likgiltighetsuppsåt diskuterats? Och hur skulle de inte kunna förstå utifrån de omständigheter som förelegat enligt domskälen? Tingsrätten skriver vidare att det inte är klarlagt att de tilltalade pratat ihop sig, dock kan man i domen ta del av en sms-konversation:
"Vi berättar inte det med [målsägandes namn] för någon. Men fan va Gött det är med förnödering [målsägandes namn] är vår gängHora och så ska det vara"
Att detta snarare talar för det motsatta lyfts inte fram i domen.

Jag hoppas att domen överklagas. En ytterligare prövning behövs. Ett klargörande av varför det fastställda tvånget inte innebar att de hade en insikt i att de tvingade henne.

5 kommentarer:

Frederick sa...

Jag hoppas också att domen överklagas. Har dock inte samma juridiska skärpa och perspektiv som du att bedöma om det behövs, bara ett känslomässigt perspektiv. Och ur det perspektivet är jag helt enkelt j-igt f-bannad.

Kristina sa...

De borde, i mitt tycke, jag saknar ju djupare kunskap i juridik, inte bara dömas för våldtäkt. De borde även dömas för idioti, eftersom hjärnkapaciteten verkar vara av den klena slaget. Kan även tänka mig en kastrering i domen. Kan även tänka mig att hjälpa till med det sistnämnda.

Anonym sa...

De saknade troligtvis insikter för att de saknar hjärnceller och empati.

Undrar vad den som fastställde domen saknar..?

Felicitas sa...

Det låter ju alldeles fruktansvärt!! Är det verkligen så vårt rättssystem fungerar? Man blir alldeles mörkrädd!!! =/

S sa...

verbal - Den 25:e är tydligen sista dag för överklagandet. Vi får vänta och se.

kristina - Du har rätt. Även om domstolen nu inte valde att döma dem för våldtäkt så gissar jag att de döms ändå. Socialt. Och jag har svårt att tycka att det är tråkigt i det här fallet.

ylwa - Ja. De förstod inte. För de har inga hjärnor. Den människosyn de här två killarna representerar gör mig mörkrädd.

felicitas - Jo. Ibland känns det bara meningslöst. Blev ledsen när jag läste domen, av många anledningar.

 
Where The Heck Are You?