lördag, september 23

Lyssna på spår 14

If I could put you in a frame I´d draw you smiling
With a cigarett in your mouth and your hands reaching out for something
If I could, if i could wear all your clothes I´d still be different
And if I had your speaking voice I´d never whisper
I´d talk and talk and talk

We will be winners our heads glued together
All is indefinite in you*

Det finns ingen rewindknapp som funkar så bra på mig som musik, när ipoden shufflar och jag flyttas tillbaka. Ofta flera år. En vinter. Där stod vi och puffade rimfrostandedräkt ner mot hamnen tills vi blev för kalla om fötterna. Som två små ånglok under snötyngda grenar. Sen gick vi långa cykelvägen hem och kokade te. Sov bort vintermorgnar under dubbla duntäcken och gick promenader med din galna hund som alltid ville bada i bäcken ner mot havet. Han försvann bland träden och återvände dyngsur och lycklig. Du lämnade skivor ovanpå mina skolböcker med postitlappar lyssna på spår tre eller ringde mitt i natten och spelade upp låtar genom telefonluren och jag kunde aldrig säga att jag inte hade tid. Och jag kunde alltid hitta dig i folksamlingar, när du inte hade det röda håret nedtryckt under sliten grå keps, utan lät det vara rufsigt. Och det hollänska uttalet när du skulla säga fyra och det blev ofta fura och du log stort och visade gluggen mellan framtänderna. Och hur du medvetet hasade ner byxorna till hängröv och sen rockade loss framför högtalaren vid dörren. Come on nu, det svänger ju. Så där står jag nu på en tbanestation åtta år senare och tittar in i kaklet, men är någon annanstans. Ett avtryck, mannen.


*Winners - K´s Choice (från plattan Cocoon Crash)

Inga kommentarer:

 
Where The Heck Are You?