måndag, augusti 14

Jurist på semester

På nyheterna igår är det om de tre idrottsstjärnorna och deras narkotikabrott. Mellanlillebror tittar på mig och:
-Varför blir det ringa narkotikabrott? När blir det det?
-Ehum.
-Och får man fängelse för det?
-Det borde man väl kunna få.
-Kommer de få det eller?
-Eh, det vet jag ju inte
-Varför?
-Hm, det har nog att göra med mängden vid innehavet bland annat.
-Så innehav och att vara påverkad då? Blir det ringa i alla fall?

Jeezez. Saknar min lagbok ibland. Men nu har jag suttit och läst på i NSL.

5 kommentarer:

ajja sa...

*s* det är som det där exemplet jag inte kan komma på nu, men som i runda ordalag går ut på att bara för att man pluggar/jobbar med någonting så ska man ha koll på alla aspekter, vilket det där runda ordalags grejjen jag inte kankomma på nu bevisar att man inte kan ha det j ä m t. Vilket betyder att du inte ska freeka *s* Eller e det den grenen i juridiken du ska syssla med??

Johannes sa...

Lite nördvarning på det här inlägget tror jag. "Jag saknar min lagbok" hehe ;)

S sa...

J - Hahahaha! Absolut. *skäms*

Ajja - Men jag freakar och tänker att vafan det ska jag ju bara veta. Men du har rätt.

Och japp, det är straffrätt jag tror jag kommer hamna inom i framtiden.

Peppe sa...

Stackars dej, utnyttjar folk dej som juridisk expert?

När jag under studietiden extraknäckte som lågstadielärare brukade jag (omoraliskt nog) alltid improvisera då jag fick en fråga jag inte kunde svara på. Typ:

-Varifrån kommer vinden?
- Det blåser på grund av temperaturskillnader på marken och luften och ...det där... öh, enkelt förklarat: det är änglar som pruttar.

S sa...

Peppe - Ja, eller någon form av juridiskt bollplank iaf. Och det kan vara alltifrån hur man skriver ett testamente till vad som händer om man slagit någon på käften, till hur man bodelar eller gör en nyemission av aktier.

Och jag får svindel och blir osäker även på sånt jag kan.

Haha, lite sån var man när man precis börjat på juristlinjen och inte hade någon koll alls. Då trodde man att man var grym och kunde svara på allt. Nu är det mer "med förbehållet att...". Torrare och torrare.

 
Where The Heck Are You?