fredag, september 23

Taxi

Taxiåkandet var ett helt projekt för mig när jag flyttade till Stockholm. Att man skulle ställa sig och vifta lite snitsigt för att en taxi skulle stanna. Här ringer man inte och beställer en taxi, här viftar man. Sen kunde jag inte alls komma ihåg om det var de med släckt eller tänd lampa som var lediga, vilket gjorde mitt viftande mindre framgångsrikt till en början.

Sen är det grejen att sitta i någon annans bil, man vill ju liksom uppföra sig fint. Vara trevlig och så. Provade att sitta i baksätet några gånger, men det kändes ganska underligt. Så nu sitter jag fram. Och pratar.

Och tackar min journalistiska ådra för att jag alltid kan hålla igång ett samtal. Grundregeln är att alla älskar att prata om sig själva, så det är bara att ställa frågor och sen humma uppmuntrande.

Inga kommentarer:

 
Where The Heck Are You?