fredag, september 16

En tygkorv

Har tillbringat ännu mer tid utanför samma provrum som igår. Idag var det jag som hängde över bordet som en padda. Trött. Men lyfte på huvudet när M svängde ut och visade upp sig och nickade och hummade. Idag var jag ett dåligt smakråd. Men det slutade bra i alla fall, men en helt annan tröja än de vi valde ut igår.

Samtidigt som jag hängde över bordet kommer en liten farbror hasande fram till spegeln, med en överentusiastisk expedit i hasorna. Han är klädd i en vinterjacka. Modell gigantisk. Hans små pinnben sticker knappt fram alls. En svart tygkorv är han.
-Det är ju preeeeeecis så den ska sitta och den skyddar mot regn och blåst, trumpetar expediten i hans öra.
Försiktigt sticker han fram en hand ur ärmen och lyfter lite i jackans kant, precis som man lyfter upp en kjol.
-Är den inte lite stor? försöker han.
-Absolut inte, du kan ha vad som helst under, en kavaj till exempel.
Eller en till liten farbror tänker jag. Jackan ser ut att rymma tre små farbröder.

Tygkorven tvekar. Han ser precis som jag att det inte är helt lyckat och inser troligen att om det kommer en rejäl kastvind när han går på stan så blir jackan som ett segel och han kommer svepas med. Och hans små pinnben fäkta hjälplöst. Kanske är det därför han fattar mod och ber om att få prova en mindre storlek, trots expeditens högljudda hummanden och snygghetsbetygelser.

Jag hoppas att han fick en mindre storlek, annars kommer vi ha små farbröder som trillar till höger och vänster så fort det kommer en vindpust.

Inga kommentarer:

 
Where The Heck Are You?